Gucci kiest oud Belgisch nummer voor internationale campagne 

27-10-2020

Het modehuis Gucci gebruikt 'Mani Meme', een 37 jaar oude song van de groep Pas de Deux, in zijn campagne. Het nummer zal gedurende vijf jaar te horen zijn op Gucci's sociale media, onlinekanalen, events, tentoonstellingen en expo's.

De vraag om het nummer te gebruiken kwam vanuit het New Yorkse hoofdkwartier van het modemerk. 'Mani Meme' duikt op in de campagnefilmpjes voor de Epilogue-collectie van Alessandro Michele. In die experimentele collectie grijpt Michele terug naar ontwerpen van de jaren zestig en zeventig, met de bedoeling "de magie van de mode te vieren door te tonen wat er zich achter de schermen afspeelt".

Daar vormt 'Mani Meme' blijkbaar de perfecte soundtrack bij. "De energie van zang en blazers in combinatie met het elektrogeluid passen perfect bij het nostalgisch tegendraadse van de collectie", klinkt het in het persbericht.

De song werd oorspronkelijk geschreven door de groep De Nota (Pieter Vereertbrugghen, Karel Vereertbrugghen, Bieke Daems, Walter Verdin). Na de split van De Nota richtte Verdin Pas de Deux op met Dett Peyskens en Hilde Van Roy en maakte hij een nieuw arrangement voor de song, met toevoeging van blazers en een drijvende percussie over een typische jarentachtigdrumbeat. Pas de Deux werd later vooral bekend dankzij het nummer 'Rendez-vous', de Belgische bijdrage aan het Eurovisiesongfestival 1983.

Dankzij de samenwerking met Gucci komt Pas de Deux in mooi gezelschap terecht. Ook Iggy Pop, Lee 'Scratch' Perry en Billie Eilish werkten al met het modemerk samen. Naar aanleiding van de samenwerking wordt 'Mani Meme' opnieuw gereleased op 12 inch, met 'Cardiocleptomanie' en 'Lits Jumeaux', twee andere Pas de Deux-nummers, op de B-kant.

Beluister de nieuwe versie van het lied en bekijk de videoclip van Gucci:  https://www.youtube.com/watch?v=OsQw_HTP2_I  

Beluister de oude versie van het lied: https://youtu.be/GYCGs7Fbphk  

https://www.demorgen.be/tv-cultuur/gucci-kiest-oud-belgisch-nummer-voor-internationale-campagne~b27fca10/ 


Mening

Ik heb dit artikel gekozen omdat ikzelf wel geïnteresseerd ben in mode, en zeker als het gaat om zo'n groot modemerk als Gucci. En omdat ik het cool vind dat dit prestigieuze, Italiaanse modehuis een Belgisch nummer heeft gekozen voor zijn internationale campagne, de Epilogue-collectieIk als Belg heb het liedje nog nooit gehoord, maar ik ben wel blij dat Gucci het vergeten lied heeft teruggevonden en heeft gebruikt in zijn campagne. Dat levert veel roem en eer op voor België. 


Het liedje wordt vooral gezongen in het Italiaans, maar de titel "mani meme" is fonetisch Vlaams  wat in een dialectvorm "maar niet met mij" betekent. De energie van de zang en de blazers in combinatie met de retro-electro-sound past perfect bij de clip en bij het nostalgisch tegendraadse van de collectie. Ik vind het een heel leuk, opgewekt nummer en ik houd echt van de jaren 80-vibe. Het nummer kan dus voor mij zeker beschouwt worden als kunst. 



Portfolio © Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin